739 80 10 60

Jak na servis kola?

Přichází sezóna a počasí přeje ježdění na kole? Neseřízené kolo by vám však mohlo způsobit i velké nepříjemnosti. Pokud si říkáte, že vaše kolo potřebuje seřídit, jděte do spolehlivého servisu co nejdříve. Kdybyste si nebyli jistí, jestli vaše kolo servis opravdu potřebuje, připravili jsme pro vás pár tipů, na co se podívat.

Pohonné ústrojí

Řetěz, kazeta, převodníky a lanka a bovdeny jsou spotřební zboží. Aby kolo dobře fungovalo, je nutné tyto části udržovat a měnit včas:

  • Řetěz - zhruba každých 800 - 1000 km,
  • Bovdeny a lanka - alespoň jednou za sezonu,
  • Kazeta a převodníky - zhruba 3000 km,

Začněte u bovdenů a lanek. Kdy jste je naposled měnili? Pokud je to déle než rok, tak rovnou zajděte do servisu. V bovdenech se usazují nečistoty a po nějaké době zamezují správnému chodu řazení (totéž platí i pro mechanické brzdy). Řazení se starými bovdeny jde ztěžka a namáhá prsty. Kromě toho snižuje přesnost přehazovačky.

Pokud chcete zjistit přesně bod, kdy je řetěz nutné vyměnit a tím se vyvarovat "přejetí" řetězu, budete potřebovat speciální měrku. Stačí navštívit jakýkoliv servis kol, kde vám řetěz změří a určí jeho životnost. A proč měnit řetěz včas? Pokud tak uděláte, ušetříte veškerá ozubená kola (kazetu a převodníky) a prodloužíte jim životnost. Ty by měly při včasných výměnách zvládnout zhruba 3000 km, ale jejich výdrž je variabilní podle typu a výrobce. Na ozubená kola žádná spolehlivá měrka neexistuje a tak je nutné prostě nasadit řetěz a na kole se projet.

Jsou cyklisté, kteří si říkají, že to přeci nevadí, když je řetěz trochu vytahaný, převodníky na první pohled nevypadají zničené. Jeho roztažením se ale mění tlak na další části pohonného ústrojí, které tímto také změní tvar. Kolo pak přestane přesně a správně řadit. V takovou chvíli už je ale vše zničené a celková výměna bývá mnohem dražsí.

Pokud je vše v pořádku, nezapomeňte použít vhodné mazadlo. Jezdíte-li "na sucho" zkracujete životnost celému pohonnému ústrojí. Mazadel je celá řada a liší se například podle prostředí, ve kterém jezdíte.

Řetěz nestačí jen mazat. Mnoho cyklistů zapomíná vedle výměny také na čištění řetězu před namazáním. Tím odstraníte hrubé nečistoty přichycené do starého mazadla, které jinak opotřebují řetěz.

Brzdy

Hydraulické kotoučové brzdy, které jsou už běžné na velkém množství typů kol, vyžadují jednoduchou údržbu a za odměnu se starají o vaši bezpečnost. Brzdy jsou citlivé a zvlášť pokud kolo skladujete ve studených, nebo vlhkých prostorách, je nutné brzdy pečlivě prohlédnout.

  • Destičky - mohou absorbovat mastnotu ze vzdušné vlhkosti, nebo z brzdiče a pak je nutné je vyměnit.
  • Brzdový systém - zkontrolujte těsnost. Do systému někdy vnikne vzduch a brzdy mají delší chod. Je nutné je odvzdušnit.
  • Kotouče - kotouče by měly být rovné, aby neškrtaly a nezahřívaly destičky. Tloušťka kotouče by neměla být menší než 1.6 mm.
  • Brzdovou kapalinu doporučujeme měnit jednou za rok.

Po zimě je nutné zkontrolovat, jestli nikde neuniká brzdová kapalina, nebo minerální olej. Většinou stačí vizuální kontrola, ale někdy může brzdová kapalina unikat jen lehce přímo v brzdiči a takový únik nemusí oko odhalit. Mastnotu pak absorbují destičky a brzdy ztrácí účinek a vydávají pískavé zvuky. Stejně tak mohou destičky absorbovat mastnotu ze vzdušné vlhkosti a pak je nutné je vyměnit, tím se předejde zničení kotouče.

Do brzdového systému občas vnikne vzduch a brzdové páky mají delší chod. Může se stát, že "jdou až na grip" a vůbec nebrzdí. Žádný strach, obvykle pomůže odvzdušnění brzdy, což je v každém servise běžný úkon.

Pravidelně i během sezony kontrolujte stav brzdového obložení. I brzdové kotouče se sjíždějí a jejich tloušťka by neměla jít pod 1.6 mm. Brzdové destičky na sobě obvykle mají indikátory, které vám řeknou, kdy je vyměnit. Originální destičky Shimano mají například na spodní straně sražení. Pokud sražení nevidíte, pravděpodobně jsou destičky na výměnu. Obecně se vyvarujte dojíždění destiček až na kovovou plochu, která jinak zničí kotouče.

Pro mechanické brzdy platí totéž. Pouze v případě ráfkových brzd nejsou brzdové špalky tak citlivé a mění se obvykle jen, když už nemají dostatek brzdného materiálu. Často se setkáváme se sjetými ráfky. Pokud je na ráfku brzdná plocha prohloubená, doporučujeme výměnu. Při nahuštění mohou totiž prasknout. Nutné je také měnit brzdové bovdeny a lanka.

Odpružení

Odpružení je nejčastěji opomíjenou částí kol, což je chyba. Vidlice i tlumiče potřebují pravidelný servis, který zajistí jejich správnou funkčnost a prodlouží životnost. Investovat do servisu odpružení (zvlášť v případě dražších značek), vám paradoxně ušetří peníze. Pokud je ve vidlici starý mazací olej, nebo vůbec žádný, kvůli dlouhodobému úniku, můžete zadřít kluzáky vidlice a tím ji i trval zničit. Nehledě na to, dobře udržovaná vidlice a tlumič mají hladší chod a to je velmi znát i v lehkém terénu.

Kdy naposledy jste dělali servis vašeho odpružení? Minulou sezonu to nebylo? Tak to k nám rovnou přijďte i s kolem. Každý výrobce má odlišné servisní intervaly a to dokonce i například pro dva různé typy tlumiče, nebo vidlice. Běžně se doporučuje údržba po 50 hodinách jízdy. Tomu u nás říkáme "malý servis" a ten se týká prachových stěrek a promazání. "Velký servis" děláme po 100 hodinách a to už je kompletní servis vidlice zahrnující tlumící i pružící část. Rozhodně je vhodné dělat servis odpružení jednou za sezonu. I v případě že na kole jezdíte spíš málo je dobré toto pravidlo dodržovat. Gumová těsnění a vazelíny mají také svou životnost.

Mimo údržbu v servisech je dobré se o vidlice a tlumiče starat i doma. Udržujte kluzáky v čistotě a když po každé jízdě stříknete na gufera, nebo kluzáky, trochu silikonového oleje, rozhodně ničemu neuškodíte.

Pro teleskopické sedlovky platí stejná pravidla. Nad rámec repasů sedlovek a jejich běžné údržby silikonovým olejem, je nutné měnit vedení lanka a bovdenu.

Pozornost věnujte i čepům odpružením. Tedy ložiskům v rámu, vahadlech a zadní stavbě. Ty mohou mít na svědomí špatný chod zadního odpružení. Jednoduchý test jak zjistit stav čepů doma spočívá ve vymontování tlumiče a vyzkoušení chodu zadní stavby bez něj. Pokud mají ložiska vůle, nebo naopak drhnou, měli byste to poznat a pak je čas na výměnu.

Kola

Samozřejmostí je zkontrolovat stav plášťů, které většina aktivních cyklistů obvykle sjede a pak je nutné je vyměnit. Sjeté pláště nemají jen horší přilnavost v terénu, ale často také sníženou obranu proti defektům. Občas se ale stane, že pláště zpuchří. Takové pláště mohou být nebezpečné, protože mohou prasknout, což není za jízdy nic příjemného.

Pokud máte na kole bezdušové pláště, doporučujeme zkontrolovat, případně dolít "mléko", tedy kapalinu v pláštích. To má za úkol udržovat vzduchotěsnost plášťů a zalepovat drobné defekty. Mléko buď vyprchá právě při zamezování defektům, anebo zatvrdne a je nefunkční.

Výplety kol mají tendenci se povolovat a proto zkontrolujte napětí špicí v kole. Pokud je povolený jeden-dva dráty, je jednoduché dotáhnout niple pomocí centrovacího klíče. V případě povolení více drátů bude už nutné sundat kolo a vycentrovat jej na speciální matici.

Mytí

Čistota je půl úspěchu. Zejména pohyblivé části potřebují nejen správně mazat, ale před mazáním také udržovat v čistotě.

Jak tedy kolo čistit? Především nikdy tlakové myčky a vapky. Tak byste totiž dostali vodu do míst, odkud sama nevyteče. Tím se ničí ložiska a odpružení. Také v každém slušném servisu by měli toto pravidlo dodržovat.

V praxi stačí použít hadici, vhodný mycí prostředek a mycí houbu. Pak kolo už jen osušte a nezapomeňte namazat. Pro fajnšmekry máme v nabídce čistící prostředky a náčiní.

Přijďte do specializované prodejny, kde se vám budou věnovat pouze odborníci.

Sport Servis Ježek je tu pro vás na adrese Lanškrounská 18, Moravská Třebová, okr. Svitavy. Od nás odjedete na správně vyservisovaném kole.